Het onderwijs op CBS de Ark is zo ingericht dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dat wil zeggen dat we zoveel mogelijk rekening houden met verschillen tussen kinderen. Dit zijn verschillen in ontwikkeling, in werktempo, in wat kinderen aankunnen qua leerstof en interesse.
Drie belangrijke basisbehoeften van kinderen (en ook van volwassenen) zijn in onze benadering leidend:
• relatie: hierbij gaat het onder andere om de positieve contacten met leerkracht en medeleerlingen, om veiligheid en welbevinden.
• competentie: hierbij gaat het om het gevoel dat je het zelf kunt, om zelfvertrouwen.
• autonomie: hierbij gaat het om de mogelijkheid om ook zelf keuzes te kunnen maken, om zelfstandigheid.
De basis in onze manier van werken is klassikaal. Binnen deze setting zorgen we ervoor dat leerlingen zich op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen. Wij zorgen ervoor dat iedere leerling een passend onderwijsaanbod krijgt. Zo werken wij in de onderbouw ontwikkelingsgericht. Dit betekent dat wij de echte wereld binnen halen. We werken bijvoorbeeld niet zomaar over het thema boten, maar gaan op onderzoek uit hoe het er in de echte wereld aan toe gaat. De leerlingen stellen hun eigen onderzoeksvragen op, zoeken naar informatie in boeken, maar gaan ook op bezoek bij een echte sluis of de roeivereniging. De kennis die de leerlingen hier vergaren zien we weer terug in het spel. Zo is iedereen op zijn of haar eigen niveau betrokken en zo zijn we in staat te werken aan een sterk pedagogisch klimaat.
Lees meer over